Veel founders en product owners worstelen met de vraag waarom hun product ondanks hoge verwachtingen, niet van de grond komt. Hieronder vind je zeven veelvoorkomende valkuilen én praktische tips over hoe je die omzeilt.
01
Is je probleem urgent?Mensen houden, zoals je vast weet en herkent, niet van verandering. Ze stappen daarom alleen over naar een nieuw product, als het direct een knellend probleem oplost.
Kun je het probleem dat je oplost in één zin omschrijven? Als je meerdere problemen tegelijkertijd oplost, is het vaak slim om je specifieker te focussen op één probleem.
Onderzoek of het probleem wat je oplost daadwerkelijk een urgent probleem is voor je doelgroep, bijvoorbeeld met . Ook als blijkt dat dat niet zo is, is er een grote kans dat je in het gesprek met je doelgroep leert waar de echte problemen wél liggen.
02
Is je boodschap vlijmscherp?Anno 2025 hebben we te weinig aandacht om alles wat we tegenkomen uitgebreid te lezen. Dat doen we pas als we zeker weten, dat we er geïnteresseerd in zijn. Dus scannen we de pagina eerst.
Daarom is het belangrijk dat iemand in één oogopslag snapt wat je hen te bieden hebt. Als je dat niet in een paar seconden duidelijk kan maken, loop je het risico dat iemand afhaakt en de rest van je product nooit ziet.
Schrijf heldere, beknopte copy die direct de waarde laat zien (AI kan je hierbij helpen), en test verschillende boodschappen met kleine groepen gebruikers.
03
Heb je je doelgroep concreet?Het lijkt vaak interessant om een brede markt als doelgroep te hebben, maar in de beginfase is het vaak slimmer om juist voor een specifieke doelgroep te kiezen. Zo kun je veel gerichtere keuzes maken die echt aansluiten bij je gebruikers.
Door met een paar mensen in je doelgroep te , kun je gedetailleerde persona’s uitwerken (of beter nog, één persona). Dat maakt het makkelijker om het product haarscherp op je doelgroep af te stemmen.
04
Behalen gebruikers snel een succesmoment?Als gebruikers niet snel resultaten zien, haken ze af. Een verwarrende of te lange onboarding is vaak de boosdoener. Mensen willen direct begrijpen hoe je product werkt en waarom het waardevol is. Naast je website, is de onboarding dé plek om dat te doen.
Analyseer wanneer nieuwe gebruikers afhaken (dat kan eenvoudig met bijvoorbeeld Google Analytics of het privacy-vriendelijkere ) en optimaliseer die cruciale momenten. Houd de onboarding zo kort mogelijk en focus op het snel behalen van een eerste succesmoment. Een vlotte, heldere flow doet wonderen!
05
Heb je een distributieplan, en geef je gratis waarde?Een goed product wordt zelden vanzelf ontdekt. Veel founders en product owners onderschatten hoe belangrijk een doordachte distributiestrategie is. Hoeveel liefde er ook in je product zit, en hoe goed het ook aansluit bij de doelgroep – als niemand er vanaf weet, is het natuurlijk lastig om resultaten te verwachten.
Stel concrete doelen en zet in op gerichte kanalen waar je doelgroep zich ophoudt, zoals LinkedIn, Reddit, of in niche chatgroepen. Kies één of twee kanalen waar je echt impact kunt maken om te voorkomen dat je teveel tegelijk doet, en gebruik die kanalen om gratis waarde weg te geven – bijvoorbeeld met inzichten, tools en advies. Interviews met je doelgroep kunnen helpen om te ontdekken waar kansen liggen voor waardevolle content (of andere sales- en marketingvormen).
Door niet direct je product te promoten, maar eerst waarde te geven aan je doelgroep, ontstaat vertrouwen en een schaalbare route naar organische interesse in je product.
06
Itereer je snel genoeg?De markt verandert sneller dan je denkt. Het klinkt misschien een beetje overdreven, maar wat vandaag werkt, kan over een paar maanden alweer achterlopen op de marktvraag óf je concurrentie. Als je te lang vasthoudt aan aannames zonder bij te sturen, verlies je grip op de behoeften van je gebruikers.
Lanceer snel kleine verbeteringen (bijvoorbeeld met een wekelijkse release) en verzamel continu feedback. Je kunt gebruikers om feedback en suggesties vragen, of een paar gebruikers interviewen om meer de diepte in te gaan en te ontdekken waar hun feedback vandaan komt.
Kleine verbeteringen kunnen al een groot verschil maken! Door continu te leren en vaak te shippen, blijf je relevant en bouw je een product dat echt aansluit (en blijft sluiten) bij je doelgroep.
07
Test je structureel met gebruikers?Veel teams nemen cruciale beslissingen zonder echte gebruikersfeedback. Ze vertrouwen op onderbuikgevoel of aannames, terwijl een met een kleine groep gebruikers vaak al waardevolle inzichten oplevert.
Deze interviews zorgen ervoor dat de “unknown unknowns” (dingen waar je nooit aan hebt gedacht, maar wel belangrijk zijn voor je gebruikers) op tijd aan het licht komen, en niet pas als je veel hebt geïnvesteerd in design en development.
Door en feedbackmomenten herhaaldelijk in je proces te integreren (bijvoorbeeld door maandelijks 5 mensen te spreken, of elk design langs een paar gebruikers te laten gaan), verzeker je jezelf van de beste productkeuzes – op tijd, en niet pas achteraf.
Wanneer je product geen tractie krijgt, is dat vaak een teken dat je dichter bij je doelgroep moet komen. Of het nu gaat om messaging, onboarding of iteratiesnelheid: door regelmatig met je en hun feedback direct te verwerken, zorg je ervoor dat je product steeds beter aansluit bij de wensen van de markt.
Is het dan echt allemaal zo makkelijk? Zeker niet! Productontwikkeling blijft een kunst, waarbij alles moet kloppen. Maar door regelmatig te testen, maak je het jezelf in ieder geval een heel stuk makkelijker. Veel succes!